torsdag 19 november 2009

Exportera de svarta! Helst långt bort!


Får höra att KHL har gjort en förfrågan till AIK om de vill ansluta sig dit. Jag tycker det låter perfekt, då slipper vi ju dem här. Kan önska att mer såna förslag även i andra sporter. I fotboll skulle jag gärna se GAIS flytta till Island, Örebro till Norge och varför inte hela Stockholm till Finland?

Nja, rent seriöst tror jag man ifrån svensk elithockey bör kolla över sin organisation. Man får nog ta och stänga serierna snart, annars kommer kostnaderna att stiga dem över huvudet. Detta i synnerhet om KHL flyttar hit också, för då kommer lönerna att skena ännu mer. Man kan ju dessutom fråga sig hur AIK skall kunna klara sig och framför allt hävda sig, man har ju inte världens bästa ekonomi som det är i dagens läge.

Samma sak gäller fotbollen, stänger man serierna så visst tappar man lite av folkrörelseförankringen. MEN den tycker jag man redan sålt iväg. Med stängda serier får lagen möjlighet att bygga lag i lugn och ro utan att lönekostnaderna skenar. De importer som vi får hit idag är ju med några få undantag inte mycket bättre än de unga talanger de tar platser för. Ishockeyn är ju snäppet bättre, men skulle nog tjäna rejält på att slippa dyra importer.

Men börja med AIK, väldigt få skulle sakna dem. Och jag tror säkert att lagen i KHL redan längtar.

Inga kommentarer: